2010-01-05

Uostamiesčio gyventojams labiausiai patiko istorinio stiliaus pastatai

Nuotraukose:

1-2. Intensyviausiai "Vakarų ekspreso" skaitytojai balsavo už architektės Dainoros Abelkienės suprojektuotą Friedricho pasažo pastatą, padėjusį tašką viso pasažo rekonstrukcijoje. Jam atiduoti net 8573 balsai.

3. Antroje vietoje - 8532 balsus surinkę blokuoti namai Giruliuose, Turistų ir Palangos gatvėse, sukurti architekto Vytauto Paulionio.

4. Trečioji vieta, klaipėdiečių sprendimu, atiteko ant Danės upės kranto stovinčiam Ryžių malūnui, suprojektuotam architektės Snieguolės Stripinienės - už jį balsuota 5667 kartus.

5. Į penketuką taip pat pateko rusų architekto Dmitrijaus Borunovo suprojektuota cerkvė, stovinti Smiltelės gatvėje (4651 balsas)

N.P.: džiaugiuosi klaipėdiečių pasirinkimu puikiame VE konkurse - gražiausio per visą nepriklausomybės laikotarpį iškilusio uostamiesčio pastato rinkimuose:

Klaipėdiečiai - už ryšį su praeitimi

Ve 2010 01 04 Giedrė Norvilaitė

Beveik du mėnesius vykę dienraščio "Vakarų ekspresas" inicijuoti gražiausio per visą nepriklausomybės laikotarpį iškilusio uostamiesčio pastato rinkimai atskleidė, jog klaipėdiečių širdžiai artimiausia tai, kas atiduoda pagarbą istorijai.

Visas konkurso nugalėtojų trejetukas dvelkia reveransu Klaipėdos praeičiai. Šiuos pastatus projektuodami klaipėdiečiai architektai gilinosi į istorinių tyrimų medžiagą, peržiūrėjo senuosiuose atvirukuose užfiksuotus vaizdus, bet istorijos aklai nekopijavo - siekė aukso vidurio tarp praeities ir dabarties.

Intensyviausiai "Vakarų ekspreso" skaitytojai balsavo už architektės Dainoros Abelkienės suprojektuotą Friedricho pasažo pastatą, padėjusį tašką viso pasažo rekonstrukcijoje. Jam atiduoti net 8573 balsai. Antroje vietoje - 8532 balsus surinkę blokuoti namai Giruliuose, Turistų ir Palangos gatvėse, sukurti architekto Vytauto Paulionio. Trečioji vieta, klaipėdiečių sprendimu, atiteko ant Danės upės kranto stovinčiam Ryžių malūnui, suprojektuotam architektės Snieguolės Stripinienės - už jį balsuota 5667 kartus.

Į penketuką taip pat pateko rusų architekto Dmitrijaus Borunovo suprojektuota cerkvė, stovinti Smiltelės gatvėje (4651 balsas) ir klaipėdiečio Rolando Rakevičiaus sukurtas prekybos centras "SBA idėjos namams" Baltijos prospekte (3000).

"Įdomūs rezultatai, - pripažįsta Lietuvos architektų sąjungos Klaipėdos apskrities organizacijos valdybos pirmininkė Ramunė Staševičiūtė. - Apskritai šis projektas sveikintinas, nes ne visada tie, kurie projektuoja, turi galimybę išgirsti miestiečių nuomonę."

Solidžiausiu darbu iš pirmaujančiųjų R. Staševičiūtė laiko Ryžių malūną. Friedricho pasažas, anot jos, klaipėdiečiams daro įspūdį kaip atrakcija, vykęs verslo projektas.

"Cerkvė - grynai rusiška, bizantiška architektūra. Gal tuo ji ir patraukli, kad kitokia, gal čia taip pat atrakcijos elementas? Na, o sublokuoti namai - Giruliams nebūdingas užstatymas, čia būdingos vilos. Nors postmodernizmas, kaip reiškinys, gali būti Klaipėdoje - neturime tokio", - apžvelgdama konkurso rezultatus svarstė R. Staševičiūtė.

"Fachverkiniai pastatai visada gražūs"

Snieguolė STRIPINIENĖ, Ryžių malūno projektuotoja

Ryžių malūnui nemažai žavesio suteikia vieta prie upės. Be to, fachverkiniai pastatai visada labai gražūs. Tačiau fachverko taip paprastai neatkursi, nes tai - visa konstrukcija. Neatkuriant konstrukcijos paprasčiausia būtų medis ir tinkuotos sienos, bet tai būtų falsifikacija. Suradome šiuolaikiškesnį būdą. Improvizavome siekdami, kad būtų matyti, jog pastatas yra naujas, bet jis panėšėtų į seną. Atstatyti pasirinkome pagal atvirukus, kuriuose buvo užfiksuota paskutinė ryžių malūno stadija. Pastatas yra buvęs skirtingų pavidalų, bet, pavyzdžiui, tuo metu, kai jis buvo trijų stogų, ir jo aplinka buvo kitokia - ne miestas, o laukai.

"Kulto namai atspindi tai, kas geriausia"

Anatolijus STALBOVSKIS, Dievo Motinos Globėjos ir Šv. Mikalojaus parapijos klebonas

Cerkvę Smiltelės gatvėje projektavo architektas Dmitrijus Borunovas iš Rusijos. Jis užsiima cerkvių architektūra ir yra plačiai žinomas. O kodėl žmonės balsuoja už mūsų cerkvę? Todėl, kad ji tikrai graži. O kas yra gražu? Paklauskite vaiko, ir tai, ką jis parodys, iš tiesų bus nesumeluotai gražu. Religinė architektūra, nesvarbu, ar tai būtų stačiatikių cerkvės, ar budistų šventyklos, ar musulmonų mečetės, atspindi tai, ką geriausio turi žmogus - vienų talentą, kitų finansus, trečių darbą, ketvirtųjų maldas. Kulto namų statyba yra visų žmonijos vertybių vienovė, todėl rezultatas ir yra šventyklų grožis. Gaila tik tiek, kad mūsų cerkvės - vis komplekso - grožis nelabai matyti - būtų puiku, jeigu ji stovėtų aukščiau.

"Grožio paslaptis - mastelis"

Dainora ABELKIENĖ, Friedricho pasažo architektė

Tinkamas mastelis padaro pastatą gražų. Pasažo užstatymas buvo išlikęs, bet paskutinio pastato, dar 1942-aisiais stovėjusio, nebebuvo. Buvo padaryti istoriniai ir archeologiniai tyrimai. Dabartinis pastatas yra panašus į anksčiau ten stovėjusį, bet stilizuotas taip, kaip man norėjosi. Svarbiausia mintis buvo ta, kad pastatas turėtų skulptūrą. Tai buvo ir užsakovo, ir mano noras. Prūsų miestai, prūsų namai buvo puošiami skulptūromis.

Laukinio atvaizdas naudotas dar senovės Europoje, toks yra ir Vilniaus herbe. Laukiniai kaip simboliai yra atėję iš labai senų laikų. Norėjome, kad ir čia atsirastų toks simbolis.

Įkvėpimas - istorinės vilos

Vytautas PAULIONIS, sublokuotų namų Giruliuose Palangos ir Turistų gatvėse projektuotojas

Kas suteikė įkvėpimo? Giruliai su savo pradžios statyba, kai ten buvo tik vilos, tarpukario Lietuvos architektūra - keli pastatai yra išlikę, gana įdomūs. Pasisekimą lėmė ir teisingas užsakovas - "Metva", - ir architekto Romo Gailiaus parengtas detalusis planas. Smagu buvo ir šį projektą derinti. Čia labai daug sudedamųjų dalių, bendras darbas.

1 komentaras:

cloo rašė...

Viena vertus šita apklausa rodo pramogų kultūros deformuotą masių skonį, bet daug svarbiau kad žmonės skatinami domėtis savo miesto vaizdu.

Istorinių pastatų imitacijos šiaip jau menkina miesto vertę. Vilniuje neįgudusi akis nebeatskiria kur XVIIa o kur XXIa namas. Vyrauja netikrumas, lyg muziejuje kas antras eksponatas būtų kopija turistams iš turgelio.