2008-12-17

Sunkiaisiais metalais nuodys paplūdimius ir mus

Kalėdiniai tarpuvaldžio valdžios siurprizai

Nuotraukoje: Uosto direkcijai įgyvendinus šį savo sumanymą, Jums nebereikėtų sukti galvą, kur gauti nekenksmingų bešvinių langų: užtektų porą kartų išsimaudyti jūroje, ir Jūs tiesiog nebejaustumėte nei gyvsidabrio, nei kadmio poveikio, nes būtumėte puikiai užsigrūdinęs.

Kol visų dėmesys buvo nukreiptas į naujos Vyriausybės formavimą ir jos programos svarstymą, Klaipėdos valstybinio jūsų uosto direkcijos ir Aplinkos ministerijos Klaipėdos regiono aplinkos apsaugos departamento vadovai parengė, mano manymu, nusikalstamą veiką: jie planuoja artimiausiu metu slapčia nuo visuomenės išvežti ir paskandinti Baltijos jūroje sunkiaisiais metalais užterštą dumblą (keliasdešimt tūkstančių kubinių metrų)AB „Vakarų laivų gamyklos" dokų duobių. Būtini šiam nusikaltimui „leidimai" jau praktiškai išduoti, numatomas atlikimo laikas – naktimis tarp šv. Kalėdų ir Naujųjų metų.

Sunkieji metalai audrų metu neišvengiamai pasklistų po visus Klaipėdos, Palangos paplūdimius, sukeldami mirtiną pavojų žmonėms ir gamtai, visiems Baltijos jūros pakrančių gyventojams.

AB „Vakarų laivų gamykla" remontuoja itin didelius laivus .Šios įmonės dokų duobėse nuo TSRS žlugimo laikų susikaupė milžiniški kiekiai dumblo, užteršto nuo laivų nuvalytų dažų likučiais. Daugumoje šių dažų, kaip taisyklė, buvo naudojami sunkieji metalai – kadmis, cinkas, švinas, gyvsidabris ir kt. tam, kad laivų korpusai kiek įmanoma mažiau apaugtų jūrų augalais. Minėti sunkieji metalai tuos jūrų augalus ir gyvūnus tiesiog per ilgesnį laiką nunuodydavo, todėl jie arba nukrisdavo patys, arba juos būdavo lengviau nuvalyti nuo laivo bortų.

Dokai – pontoninės tuščiavidurės konstrukcijos su šoninėmis sienelėmis. Į juos pripumpavus vandens, dokai nuskęsta. Tada ant jų užplaukia laivas, iš dokų vanduo išpumpuojamas. Dokas iškyla pats su savimi iškeldamas laivą. Smėlio, kartais liejimo šlako mišiniu, kuris suspausto oro srove pučiamas į laivo bortą, nuvalomi seni dažai, kurių sudėtyje – sunkieji metalai.

Šiai laivų remonto procedūrai reikalingos gilios duobės, į kurias nuskandinami dokai tam, kad ant jų galėtų užplaukti laivas. Valant senus dažus aukščiau aprašytu būdu dalis senų dažų dalelių dulkių pavidalu nuskrieja nuo doko (nors jis ir būna dalinai apdengtas) ir, būdami sunkesni už smėlį, nugrimzta į patį doko duobės dugną.

Palaipsniui kaupiantis minėtam dumblui, kasmet dokai vis mažiau nugrimzta, todėl vis mažesnius laivus teišgali iškelti - sparčiai krenta minėtos įmonės savininkų, kurie moka mokesčiu uosto direkcijai, pelnas. Todėl Klaipėdos valstybinio jūsų uosto direkcija susitarė su Pasaulio banku ir buvo gauti 7 mln.JAV dolerių šio dumblo saugyklai krante įrengti.

Dėl nesuprantamų ir visuomenei nepaaiškintų priežasčių tokios saugyklos buvo atsisakyta, o užnuodytą dumblą nuspręsta paslapčiomis paskandinti išvežus baržomis toliau į jūrą. Tai grubus Lietuvos įstatymų, tarptautinių sutarčių pažeidimas, keliantis pavojų piliečių sveikatai ir visai gamtai.

Vakar su panašiu į aukščiau pateiktą tekstą kreipiausi į valdžios ir teisėsaugos institucijas, prašydamas kuo skubiau sustabdyti šį planuojamą nusikaltimą, o jo planuotojus nubausti.

Tarybos narys, frakcijos pirmininkas Naglis Puteikis

2 komentarai:

Naglis Puteikis rašė...
Autorius pašalino šį komentarą.
Anonimiškas rašė...

Rusu laikais buvo naudojami laivu dazai praktiskai netureje kenksmingu priemaisu.Po 1994-uju Lt pasirodzius uzsienio saliu laivams-pasirode ir nusiplaunantys su arsenu ,bei kitomis klaikiai nuodngomis medziagomis atmiezti dazai.Jei siltuose vandenyse laivo borta apkibe "kenkejai"nenusiplaudavo,jie "stipdavo nuo arseno /arseniko kas skaitote detektivo romanus/dozes!!! Tu dazu problema pasauline,o ne lietuviska.Rusu laikais bortus valydavo borto automatais,o LT smelio ar slako pagalba su didziuliu slegiu.Dulkes ir dazai nuklodavo visa akvatorija.Tas pats budavo ir dazymo metu. Kas atsitiko su geru 30 ooo tonu to valymo atlieku-slaku.Kur ji palaidojo.Nors LT AAM ilgai spyriojosi.Cia N.Puteikis teisus.Gal nori uznuoditi paskutine Baltijos menke,kad neliktu nei vieno uzvalgiusio ar emigruot nespejusio lietuvio???
Tas VLRI doku duobiu gruntas tai tautos nelaime ir nuodai.Salia esanti geriamo vandens vandenviete irgi galimai tersiama,taciau keista kai netycia issipylus naftos produktams dokuose,vadinamieji aplikosaugininkai saukia apie gresme Vilhelmo kanalo vandenvietei,o apie duobiu nuodus "surauke riuras " tyli.Matyt uzkisti ar nupirkti???Laivu valymas ir dazymas vyksta atviru budu,o doku galu uzdangalai atsirado bene 2003-4 metais,doku deniu valymas pries skandinima irgi pradetas tuomet.Skandalai kildavo kai demes ir spalvotas nuo dazu vanduo sutivuliuodavo prie netoliese/gal 1km.atstumu/ esanciu LT KJP laivu.Vilkikas austant pamaisydavo vandeni sraigtais ir vel nusistovedavo tyla.Aisku gamykla moka mokesti uz tarsa,bet kaip tai atsiliepia gamtai,zmogui,dirbanciajam???Idomu butu suzinoti statistika apie sios gamyklos dirbanciuju sergamuma ir mirtinguma,juk kadais visi,o dabar dauguma priklauso "Klaipedos Jurininku poliklinikai".Gal N.Putekis turi informacijos,o gal sazines,kad bando uzkirsti kelia nusikaltimui,ir ko gero jau nebe Lieuvos masto.Doku duobiu sumazejes gylis tikrai trukdo doku skandinimui ir laivu ivedimui,bet "to"purvo ispylimas juroje,tai aviras cheminis ginklas,toks pat, kuri paslepe "draugai" po karo.O dabar draugu irgi netruksta-truksta ,gal tik sazines!!!