N.Puteikis:
biudžeto pinigus turime skirti Lietuvos teisėsaugai, o ne politikų grietinėlei
Nacionalinio
pareigūnų susivienijimo vadovas Vladimir Banel kalbino vieną iš kandidatų į
Lietuvos Respublikos prezidentus Seimo narį Naglį Puteikį ir prašė su mūsų
pareigūnų bendruomene pasidalinti savo mintimis apie šalies teisėsaugos būklę,
problemas ir sprendimo būdus.
Ar
Jūs, kaip Lietuvos Respublikos pilietis, jaučiatės saugus savo šalyje, mieste?
Iš
to, kaip aš asmeniškai jaučiuosi, Lietuvos didmiesčių centruose mes esame
saugūs ir dieną, ir naktį. Todėl bendrą Lietuvos saugumo būklę vertinčiau
gerai. Žinoma, akivaizdu, kad kitos valstybės naudoja savo pareigūnus pagal
esamą situaciją, kai tuo tarpu Lietuvoje trūksta pareigūnų, ypač rajonuose.
Kokiu
balu dešimtbalėje sistemoje įvertintumėte viešojo saugumo būklę Lietuvoje?
Paaiškinkite plačiau.
Pagal bendrą Lietuvos vadovų, politikų požiūrį į pagrindines
saugumo problemas, vertinčiau 5. Tačiau vertinu ne pareigūnus, o valdžios
požiūrį, kuris yra labai blogas ir prilygsta Rumunijai ar Bulgarijai. Tai
susiję, žinoma, su finansavimu. Jeigu pareigūnai nėra tinkamai aprūpinti,
jaučiasi kaip vieni mažiausiai uždirbančių, jų galimybės teikti žmonėms pagalbą
yra žlugdomos. Pareigūnai negali pasitikėti savimi, kai aplink save mato
žmones, nesilaikančius įstatymų, dalyvaujančius šešėlinėje ekonomikoje ir
gyvenančius už juos ne du, tris, o dvidešimt kartų geriau. Aišku, jie supranta,
kad to pakeisti negali. Prie to prisideda ir valdžios elgesys viešumoje,
pavyzdžiui, atlyginimų sau didinimas. Aš
beje esu atsisakęs šio padidinimo, nes tai, mano nuomone, demoralizuoja
Lietuvos žmones ir didina turtinę nelygybę (atsisakiau nuo 2014 01 01
d. 1500 Lt/mėn į rankas to Seimo nario algos perviršio - neva atstatymo, o faktiškai - padidinimo).
Išskirkite
tris svarbiausias Lietuvos teisėsaugos problemas. Kaip jos turėtų būti
sprendžiamos?
Pirma
ir svarbiausia problema – mažas atlyginimas. Europinėje valstybėje negali būti,
kad eilinis policininkas uždirbtų mažiau nei Seimo nario padėjėjas, kuriam
netaikomi jokie kriterijai, išskyrus aukštąjį ar aukštesnįjį išsilavinimą.
Žmogus be stažo, pradėjęs dirbti padėjėju gauna daugiau nei 2000 litų į rankas.
Ir tai, mano galva, iliustruoja, kaip neteisingai paskirstyti materialiniai ir
finansiniai resursai mūsų valstybėje. Manau, Lietuvai nieko blogo neatsitiktų,
jei Seimo nario padėjėjų būtų mažiau arba jie tiesiog uždirbtų mažiau.
Turėtume
elgtis taip kaip visos šalys – turi būti tam tikras minimumas, standartas.
Akivaizdu, kad policininkas, gaisrininkas dirba tokį darbą, kurio negali dirbti
nekvalifikuotas žmogus. Jis turi būti gerai apmokytas, paruoštas, turėti
moralines, fizines savybes, išmanyti psichologiją. Taigi, pavyzdžiui, eilinis
policininkas turi būti daug kartų aukštesnės kvalifikacijos nei paprastas
valstybės tarnautojas. Paimkime tarkim 1000 standartinių žmonių ir kiek iš jų
galės dirbti policininkais? Todėl pareigūnai privalo gauti normalų, orų
atlyginimą, o jų specialybės turi būti prestižinėmis.
Dėl
to reikalingas ryžtingas žingsnis, susitarimas dėl to, kokia turi būti eilinio
pareigūno alga. Susitarus dėl dydžio, nuimama nuo ten, kur valstybei
„neskaudės" ir pridedama čia. Kad ir apie kokius šimtus milijonų mes
kalbėtume, valstybės biudžetas yra tokio dydžio, kad tai nėra problema. Tai yra
tik politikų požiūrio į teisėsaugininkus problema. Galbūt tokiu būdu
valdininkai nori manipuliuoti ir išnaudoti pareigūnus savom reikmėms. Kai
gyventojai suvoks, kad visos problemos išsisprendžia padidinus atlyginimus ir
turėsime tas partijas, kurios imsis veiksmų, pamatysime pokyčius.
Ar
žinote, ko labiausiai šiandien trūksta statutiniams pareigūnams? Su kokiais
sunkumais jie susiduria?
Manau,
kad teisingumo jausmo. Matydami su brangiais automobiliais važinėjančius
politikus, šešėlinio verslo atstovus jie jaučia pažeistą orumo jausmą. Taip
pat, žinoma, atlyginimas, kai supranti, jog tu, pavyzdžiui, net lizingu negali
nusipirkti automobilio ar paprasčiausiai neturi galimybes vaikui nupirkti geros
kuprinės.
Jeigu
taptumėte šalies Prezidentu, kokiomis galiomis pasinaudotumėte spręsdamas
pareigūnų problemas?
Prezidento
institucija turi įstatymų iniciatyvos teisę ir moralinį autoritetą. Jo pareiga
telkti tautą svarbiems klausimams ir kalbėti apie svarbiausius Lietuvos
gyvenimo aspektus, tokius kaip saugumas, viešoji tvarka, smurto stabdymas,
sveikatos apsauga. Prezidentas gali teikti įstatymų projektus, vetuoti
įstatymus, kreiptis į tautą, profsąjungas, net protestuoti.
Reikėtų,
žinoma, pradėti nuo pagrindinių prioritetų, kaip skirstomi valstybės pinigai.
Kaip žinia, žmogaus saugumo užtikrinimo dalis Lietuvoje yra mažiausia. Todėl
Prezidentas gali, pavyzdžiui, reikalauti Seimo narių susimažinti atlyginimus,
lygiuotis į Vakarų Europą, kur teisėsaugai skiriamas adekvatus biudžeto
procentas. Panaudodamas įstatymų iniciatyvos teisę, moralinį spaudimą,
žiniasklaidą, prezidentas gali pasiekti didesnį finansavimo teisėsaugai.
Kaip
manote, koks yra socialinio dialogo lygis Lietuvoje/Europos Sąjungos šalyse? Ar
teisėsaugos sistemos institucijos vadovaujasi socialinio dialogo principu, ar
jis dar tobulintinas?
Bendras
požiūris – Lietuvos valdžia aukštai, kiti gyventojai labai žemai. Lietuvos
politikų nesikalbėjimas matomas visur. Žmonės tiesiog nesikalba arba kalbasi
tik dėl to, kad tai būtų paviešinta žiniasklaidoje. Politikų arogancija yra
viena didžiausių Europoje, o tai viena iš priežasčių, kodėl teisėsaugininkai yra
tokiame skurde.
Ar
turite ateities teisėsaugos viziją? Galvojant apie penkmečio laikotarpį.
Jeigu,
pavyzdžiui, policininko, ugniagesio profesija bus apmokama taip, kad jis
jaustųsi kaip turintis prestižinį darbą, turėsime ateinantį gabų jaunimą,
norintį daryti karjerą. Taip sistemoje savaime turėsime tinkamus, savo darbą
išmanančius žmones. Žmonėms tokie pareigūnai patiks. Jau dabar turime
pareigūnų, kurie gyvendami ant pragyvenimo minimumo sugeba šitaip gerai atlikti
savo pareigas. Aišku, tai daroma to žmogaus sveikatos ir šeimos sąskaita.
Viskas atsiremia į tą patį. Padarome normalią algą, atsiranda normalus
kontingentas, prestižas. Ir turėsime visus gerus pareigūnus – pamatei
policininką ir tu jautiesi saugus.
Koks
bus pirmas darbas, kurį, tapęs Lietuvos Prezidentu, padarysite teisėsaugos
sistemos gerovės vardan?
Duočiau
pavedimą suskaičiuoti, koks yra skirtumas tarp vidutinio Skandinavijos
policininko ir aukščiausio politiko algos. Tą skirtumą, kuris yra Lietuvoje,
grąžinčiau į biudžetą ir siūlyčiau visiems Seimo nariams padaryti tą patį. Nuo
šito galime pradėti teisėsaugos, teisingumo reformą. Kiek žinau, santykis
Skandinavijoje yra 1:4, o pas mus tai gali siekti 1:14. Tokiu būdu paaiškėtų,
jog pinigų biudžete yra, tik jos turi būti nukreiptos ne nomenklatūrai, o
paprastiems žmonėms.
1 komentaras:
Skirtumą tarp vidut.policininko/prezidento Skandinavijoje algos perskaičiuočiau LT masteliu ir grąžinčiau į biudžetą: http://tiny.lt/275hd4y
Rašyti komentarą