2009-07-18

LEO LT išsidalinimas vietoj panaikinimo?

N.P.: K.Čilinsko nuogąstavimai ir pranašystės pildosi? Pacituosiu delfi.lt 2009 07 09 d.:

„Atsižvelgdamas į teisininkų pastabas Seimas ima švelninti įstatymą, kuris galėtų atverti kelią prieštaringai vertinamą energetikos bendrovę "Leo LT" reorganizuoti ar išardyti. Seimo teisininkai pateikė beveik dvi dešimtis griežtų pastabų Vyriausybės pasiūlytiems projektams dėl "Leo LT", rašo „Kauno diena". Teisininkų pastabos iš esmės keičia projektus. Jeigu Seimas pritars teisininkų pareikštai pozicijai, Vyriausybei teks su "NDX energija" tartis dėl "Leo LT" įstatinio kapitalo ir dėl valstybei priklausančių akcijų dalies padidinimo iki dviejų trečdalių.

K.Čilinskas: „Leo LT" „papudravimas" ir bendrovės išsidalijimas - vietoje sandorio panaikinimo?

Diena Media inf. 2009-07-15, 15:28

Nepaisydamas praėjusią savaitę iš Vyriausybės vadovo Andriaus Kubiliaus sulauktos aštrios reakcijos, šiandien vykstančiam Seimo Ekonomikos posėdžiui, Teisės projektų ir tyrimų centro tarybos pirmininkas Kęstutis Čilinskas pateikė griežtesnį vertinimą AE įstatymo pataisoms, skirtoms "Leo LT" sandoriui.

Visų pirma, teigia K.Čilinskas, su teise nesuderinama tai, kad pataisomis neteisėtas sandoris iš principo legalizuojamas, tik atgaline data kiek „papudruojamas". Pasak K.Čilinsko, iš tikrųjų, kaip nurodyta pačioje bendrovės „Leo LT" sukūrimo sutartyje, sandoris dėl valstybinio energetinio kapitalo 38,3 proc. dalies perleidimo bendrovės „NDX energija" savininkams buvo baigtas 2008 m. gegužės mėnesį.

K.Čilinskas tvirtina, kad nuo to laiko ši bendrovė tapo minėto, maždaug 3 mlrd. litų vertės kapitalo savininke, o sandoryje neįrašytas politikų pažadas, kad mainais už tuos valstybės milijardus bendrovė skirs savo lėšas naujos AE ir jungčių statybai, liko tik kaip visuomenės apgaulė.

Teisininko vertinimu, finansinių įsipareigojimų nebuvimas buvo nurodytas kaip Konstitucijos pažeidimas ir Konstitucinio Teismo nutarime. Todėl, pasak K.Čilinsko, vadovaujantis Lietuvos Civilinio kodekso ir ES teisės nuostatomis, apgaulingas, neteisėtas, viešai tvarkai ir gerai moralei prieštaraujantis sandoris turi būti pagal vyriausybės ieškinį teisme pripažintas negaliojančiu ir visa, ko pagal sandorį neteko valstybė, jai sugrąžinta taikant restituciją.

Pasak teisininko, Seimui pateiktas pataisas Vyriausybė motyvuoja noru atgaline data padaryti valstybės įtaką didesnę, nei nustato 2008 m. sandoris. Tačiau iš tikrųjų, teigia K.Čilinskas, teisėje galioja taisyklė, kad įstatymai atgal neveikia, todėl 2009 m. priimtos įstatymo pataisos niekaip negali paveikti 2008 m. įvykdyto sandorio.

Visuomenė žino pavyzdį: „Alitos" privatizavimo sandorį patvirtinęs vyriausybės nutarimus, remiantis Konstitucinio teismo nutarimu yra negaliojantis, tačiau pats pats 35 mln.žalą valstybei padaręs privatizavimo sandoris tebeveikia, nes jį negaliojančiu gali pripažinti tik teismas, nurodo K.Čilinskas. O Vyriausybė į teismą nesikreipia.

Vadinasi, teigia K.Čilinskas, Vyriausybė, nesikreipdama į teismą ir dėl „Leo" sandorio negaliojimo, o tik pataisomis „pudruodama" AE įstatymą, išsaugo valstybei žalingą 2008 m. sandorį.

Galimybę išgelbėti „NDX energiją" nuo sandorio pripažinimo negaliojančiu ir kapitalo grąžinimo (restitucijos) valstybei rodo ir Vyriausybės pateiktos Civilinio kodekso pataisos, pagal kurias „Leo LT" bendrovei nebebus galima taikyti Civiliniame kodekse numatyto sandorio negaliojimo ir restitucijos taisyklių.

K.Čilinsko nuomone, privatiems savininkams įtakos neturintis įstatyminių „Leo LT" nuostatų „papudravimas" Seime gali būti reikalingas parodyti Europos Komisijai. Vyriausybė dar birželio mėnesį turėjo pateikti Komisijai sandorio dokumentus, įskaitant neteisėtą įkainojimą, kai bendrovės akcijos buvo įkainotos keliasdešimt kartų brangiau nei tos pačios vertės valstybės kapitalo akcijos ir taip bendrovės dalis tapo 38,3 proc.

Teisininko žodžiais, Vyriausybė tuos dokumentus slepia ir vietoj jų parengė „Leo LT" „papudravimo" pataisas. Anot K.Čilinsko, jei EK gautų tikruosius dokumentus, tai, vadovaudamasi ES praktika, pareikalautų, kad privati bendrovė grąžintų valstybei viską, kuo privatūs savininkai praturtėjo neteisėto sandorio metu.

Pasak K.Čilinsko, tiek ankstesnės, tiek šios Vyriausybės vadovai oficialiai pabrėžė neturį nieko bendro su bendrovės „NDX energija" savininkais, o šie nuolat teigia, esą visi sprendimai priimami prieš jų valią, tačiau iš tikrųjų ši bendrovė niekada nerašė prieštaravimų dėl „Leo LT" projektų.

Priešingai, nurodo teisininkas, Prezidentas, Valdas Adamkus viešai patvirtino, kad bendrovės savininkai įtikinėjo jį pasirašyti įstatymą. K.Čilinsko teigimu, jei paviešintas faktas apie savininkų kontaktus su šalies vadovu, tai realu įtarti, kad yra ryšiai su Vyriausybės vadovais, nuo kurių priklauso, ar „Leo LT" bendrovė bus draugiškai „išardyta", t.y., išsidalinta, ar, priešingai, šis sandoris bus pripažintas niekiniu ir visas neteisėtai perleistas valstybės turtas grąžinimas valstybei. K.Čilinskas teigia, kad dabartinio ministro pirmininko bendradarbiavimą su privačiais savininkais galimai įrodo tai, jog jis ne kartą viešai tvirtino, jog Seime priėmus minėtas pataisas, privatūs savininkai sutiks tartis dėl „Leo LT" išsidalinimo („išardymo"). Vadinasi, Vyriausybės vadovas žino, kad privatiems savininkams prieš sudarant „Leo LT" pasidalinimo sandorį, svarbu, kad Civilinio kodekso pataisomis būtų užkirstas kelias pripažinti negaliojančiais šiuos susitarimus, tikina teisininkas.

Todėl K.Čilinskas siūlo Seimui ne „pudravimo" pataisas priimti, o prašyti Vyriausybės pateikti Seimui bendrovės VST („NDX energija") iš vienos pusės ir bendrovių „Lietuvos energija", „Rytų skirstomieji tinklai" iš kitos pusės, kapitalo įvertinimo bei bendrovės „NDX energija" ir valstybės dalių „Leo LT" bendrovėse kapitalo nustatymo dokumentus.

Taip pat siūloma įpareigoti Valstybės kontrolę padaryti įmonės „Leo LT" finansinį auditą ir nustatyti, kiek lėšų valstybė prarado įsteigus „Leo LT" bendrovę (turto vertinimas, išlaidos advokatams ir kt.) ir kiek lėšų valstybė prarado ryšium su „:Leo LT" bendrovės administravimu (darbo užmokestis, kitos išmokos, įvairūs sandoriai ir t.t.), ir kiek lėšų valstybė prarado dėl to, kad „Leo LT" steigimo sandoriu remiantis, šios bendrovės privatūs savininkai turėjo iki šiol galimybę nemokamai naudotis dvejomis valstybinėmis elektrinėmis: Kauno HE ir Kruonio HAE.

K.Čilinskas taip pat siūlo Seimui sukurti Seime laikinąją tyrimo komisiją, pavesti jai ištirti, kokia žala valstybei padaryta „Leo LT" steigimo sandoriu ir kurie pareigūnai yra kalti dėl ydingo sandorio sudarymo ir pavesti Generaliniam prokurorui kreiptis į teismą su ieškiniu dėl „Sutarties dėl nacionalinio investuotojo steigimo" pripažinimo negaliojančia kartu Generaliniam prokurorui prašant teismo sustabdyti sandorio galiojimą, kol teismas išnagrinės bylą. K.Čilinskas nurodo net 9 teisinius pagrindus, dėl kurių sandoris turi būti pripažintas negaliojančiu ir pritaikyta restitucija.

Komentarų nėra: