2013-09-24

112 žlugdomas dėl vogimo bei slepiant nelegalią policininkų ir greitosios pagalbos komercinę veiklą

Vieningas 112 numeris žlugdomas ne tik dėl programavimo lėšų vogimo, bet ir siekiant paslėpti nelegalią policininkų ir komercinę Greitosios pagalbos veiklą:
Nors dar 2004 Seime buvo priimti Bendrosios pagalbos centro ir  bendrojo pagalbos telefono numerio 112 bei Elektroninių ryšių įstatymai (http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaieska.showdoc_l?p_id=371389 , bei http://www3.lrs.lt/pls/inter3/dokpaieska.showdoc_l?p_id=437505 ), niekas nesiruošia jų vykdyti. Kai nėra parlamentinės kontrolės, dėl korupcijos žūva žmonės.
Taip teigia labai informatyvus alfos portalo žurnalistinis tyrimas, kaip grubiai laužydami įstatymą dėl 112 numerio (ne)įvedimo pelnosi VRM ir Sveikatos apsaugos ministerijų vadovybės, dešimtys aukštų valdininkų: kaip jie vagia milijonus, kaip kuria alternatyvias sistemas, vietoj pagalbos žmonėms - žiaurios nelaimės ir nužudymai, nes neveikia 112 sistema.
Sukrečia faktai, kad vienas iš motyvų -ne tik pavogti dubliuojančių sistemų programavimui skiriamus milijonus, bet ir kad galėtų nuslėpti nelegalią policininkų ir komercinę Greitosios pagalbos veiklą.
Prisiminkime Kauno policininkų istorijas, kai kelių patruliavimui policininkai įsigydavo asmeninius alkotesterius, greičio matuoklius, kompiuterius, net ir privačius automobilius su policijos ženklinimu. Šie visi tyrimai numarinti, informacija slepiama.
Paskaičius alfos portalo tyrimą, 112 sitemos žlugdymo mąstai ir motyvai sukrečia. Gal todėl Prezidentei jos su VSD ir VRM susijusi komanda arba pakiša, arba ji pati pasirenka VRM ministrais KAŽKODĖL visiškai valdomus mėmes ir menkystas - kad niekas netrukdytų vogti ir kombinuoti?:
"Kovos su korupcija ekspertai sako, kad alternatyvios sistemos kūrimas [policijoje] pradėtas dėl to, kad BPC valdoma centralizuota sistema užtikrina visišką veiklos skaidrumą – įrašomi visi pokalbiai, registruojami visi veiksmai sistemoje, registruojami visi ekipažų judėjimai, reagavimo į iškvietimą (pagalbos prašymą) laikai ir pan., kas nėra paranku tokioms struktūroms kaip policija ir GMP, nes jų veiksmus tokiu atveju mato ir programiniu būdu įrašo trečioji šalis – BPC. Tai tenkina ne visus. Be to, atsiskyrus nuo BPC, galima ir netgi būtina (nes veiklą vienaip ar kitaip reikia valdyti) reikalauti papildomų valstybės biudžeto milijonų, kad būtų kuriamos alternatyvios BPC sistemos, nebūtinai tobulesnės, tačiau, svarbiausia – savo valdomos ir leidžiančios įsisavinti valstybės biudžeto pinigus. Ir čia pasipylė milijonai. Ypač tai suklestėjo, kai vidaus reikalų ministru buvo susikompromitavęs Raimondas Palaitis."...
"Ne pirmas nužudymas: tai parodė ir prieš keletą metų nuskambėjęs atvejis, kai į BPC paskambino savo namuose užsibarikadavęs vyriškis, tačiau kol jis buvo sujungtas su policijos budėtoju, užpuolikas įsibrovė į vidų ir nužudė skambinusįjį.
Ir šiais metais nuskambėjęs atvejis, kai BPC policijai perdavė informaciją apie smurtaujantį moters sutuoktinį, tačiau kol pareigūnai pas ją nuvyko, moteris buvo nužudyta. Gal jei šiuo atveju BPC būtų centralizuotai valdžiusi policijos pajėgas, būtų buvę nusiųstos pajėgos iš gretimo rajono ir būtų užkirstas kelias žmogžudystei. Tą patį parodė ir pastarieji įvykiai Panevėžio rajone, kai BPC operatoriai negalėjo tiesiogiai valdyti policijos pajėgų, koordinuoti jų veiksmų bei skubiai perduoti svarbiausią informaciją ekipažams, kurią jie nuolatos gavo telefonu."...
"Dar keistesnė padėtis yra su greitosios medicinos pagalbos (GMP) teikimu. GMP nutarė nepaisyti Bendrojo pagalbos centro įstatymo nuostatų, sveikatos apsaugos ministro įsakymo bei Vyriausybės programos (kurioje taip pat numatyta GMP integracija su BPC) ir pradėjo kurti savo dispečerinių tinklą (10 naujų dispečerinių), nepriklausomą nuo BPC, bei pažeisdami ES direktyvas nori įvesti naują pagalbos numerį 113 (prie 10-ies jau esamų). Šio tinklo kūrimui jau išleista daugiau kaip 18 mln. Lt biudžeto lėšų ir tai dar toli gražu ne pabaiga, nes įranga ne įsigyjama, o nuomojama, ir ši suma skirta tik nuomai 3-ejų metų laikotarpiu padengti. GMPS yra itin neparanku jungtis prie BPC, nes be kitų paslaugų GMPS vykdo ir komercinius ligonių pervežimus, o įsijungus į BPC sistemą būtų programiškai fiksuojami ir apskaitomi tokie komerciniai išvažiavimai, taip pat būtų matoma, ar GMPS vykdo nuvykimo pas ligonius laiko normatyvus, nuo kurių vykdymo tiesiogiai priklauso GMPS finansavimas.
Procesas GMP pagalbos poreikio atveju tampa dar sudėtingesnis nei policijos atveju, nes GMP negauna jokios informacijos iš BPC sistemos, todėl visą informaciją tenka perdavinėti žodžiu, o BPC skambina į GMP stotis numeriu 03 ir laukia eilėje kaip ir kiti, tiesiogiai į GMP skambinantys žmonės. Dalis GMPS tiesiogiai agituoja skambinančiuosius neskambinti į BPC numeriu 112, o naudoti numerius 03, 103, 033 (priklausomai nuo tinklo) net ir tais atvejais, kai reikalinga kompleksinė pagalba (pvz. automobilių avarijų atveju)."...
"Kadangi tiek VRM, tiek SAM (kuriam pavaldi Greitosios medicinos pagalbos stotis) toleruoja įstatymų nevykdymą, BPC, sukūręs visą reikiamą infrastruktūrą nuo skambučio priėmimo iki įvykio uždarymo, tampa organizacinių rietenų įkaitu ir nereikalingu tarpininku, nes policija ir GMPS kuria sau alternatyvias infrastruktūras. Ir organizuoja didelės vertės viešuosius konkursus su abejotinais konsultantais.
"Klaipėdoje veikiantis 60 darbo vietų BPC centras nėra užpildytas darbuotojų ir negali aptarnauti pusės Lietuvos Respublikos teritorijos pagalbos skambučių dėl žmonių trūkumo. VRM neskyrė reikiamo kiekio lėšų ir etatų užpildyti šiam centrui ir pradėti aptarnauti numatytą teritoriją. Dėl šios priežasties skambučiai kai kuriuose rajonuose patenka į senąsias dispečerines, kurios jau seniai turėjo būti uždarytos, turinčias ribotas galimybes (tas nutiko ir Panevėžio įvykių atveju) bei ribotas galimybes užtikrinti visos reikalingos informacijos gavimą (t. y. senosios dispečerinės turi telefoną, geriausiu atveju dar radijo ryšį. Programinė įranga, teikianti vietos nustatymo duomenis, ten neveikia)."

3 komentarai:

Naglis Puteikis rašė...

"VSAT patvirtino, kad šeštadienio rytą iš policijos pareigūnų nebuvo gautas prašymas dėl sraigtasparnio panaudojimo."

"Po pirmadienio pasitarimo Vyriausybėje, vidaus reikalų ministras Dailis Alfonsas Barakauskas teigė, kad išsiųsti sraigtasparnių nebuvo įmanoma: „Galiu pasakyti, kad pakelti sraigtasparnį buvo neįmanoma. Kadangi žinote, kur stovi sraigtasparniai (Paluknyje. - Red.) ir yra tam tikros procedūros. Ir tai tikrai nebūtų niekuo padėję.“
Sraigtasparnis – ypatingiems atvejams
Policijos įstaigos neatidėliotinai pasitelkti orlaivį gali tam tikrais atvejais. Pasieniečių sraigtasparniai keliami į orą gali būti tada, kai norima užkirsti kelią rengiamam ar daromam nusikaltimui. Taip pat surasti dingusius asmenis ar pavogtus daiktus.
Neatidėliotinai pasitelkti sraigtasparnį galima ir tuomet, kai žmonėms reikia suteikti būtiną pagalbą, arba orlaivio pasitelkimas padėtų atskleisti nusikalstamą veiką.
Teritorinės policijos įstaigos operatyvaus valdymo padalinio budėtojas į šiuos reikalavimus atsižvelgia. Gavęs informaciją apie nusikaltimą, kai reikia neatidėliotinai pasitelkti orlaivį, budėtojas apie tai informuoja policijos komisariato vadą arba jo pavaduotoją.
Gavęs žodinį pritarimą dėl būtinumo pasitelkti sraigtasparnį, budėtojas apie tai telefonu praneša Policijos departamentui. Padaręs šiuos veiksmus, budėtojas įvertina orlaivio tikslingumą ir apie būtinumą pasitelkti orlaivį telefonu informuoja VSAT.
Sureaguotų per valandą?
Pasieniečių Aviacijos rinktinė turi 5 sraigtasparnius ir vieną lėktuvą. Maždaug trys iš jų yra visuomet parengti skrydžiams.
Visi orlaiviai yra tinkami paieškos darbams atlikti. Trys sraigtasparniai tinkami gelbėjimo darbams. Šie sraigtasparniai turi galingus paieškos prožektorius, turi detektorius, kurie fiksuoja šilumą skleidžiančius objektus.
Gavus signalą, sraigtasparnis darbo dienomis gali pakilti į orą per 10 minučių. Savaitgalį tai užtrunka nuo pusvalandžio iki valandos.
Budėtojas perduoda informaciją sraigtasparnio įgulai, tuomet VSAT pareigūnai atvažiuoja iš namų. Dėl to savaitgaliais užtrunka darbuotojų atvykimas. Poilsio dienomis žiemos metu, pareigūnų atvykimas ir orlaivio pakilimas užtruktų iki dviejų valandų."

Iš http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/aktualijos/kodel-pagrobtos-merginos-neieskojo-sraigtasparnis-201309231925.htm

Naglis Puteikis rašė...

VRM ministras nustatė du pagrindinius kaltininkus moksleivės išprievartavimo ir sudeginimo byloje:
Pirmojo pareigos yra "aukštas", vardas "Nusikalstamumas", o pavardė "Lygis", dirba jis darbovietėje, kurios pavadinimas yra "Lietuva" : "Dėl to, kas atsitiko, kaltas aukštas nusikalstamumo lygis Lietuvoje. Kalti yra tie žmogžudžiai, kurie nužudė mergaitę... Išgirsti ją išgirdo, tačiau metus visas pajėgas, neturint visos informacijos, labai sudėtinga buvo surasti, nežinant, kurioje vietoje yra“, – sakė ministras."
Iš http://www.15min.lt/naujiena/aktualu/lietuva/alfonsas-dailis-barakauskas-apie-tragedija-panevezio-rajone-del-to-kas-atsitiko-kaltas-aukstas-nusikalstamumo-lygis-lietuvoje-56-371310
O antrojo kaltininko dėl negalėjimo nustayti aukos buvimo vietos nežiūrint į tai, kad nors auka iš bagažinės triskart telefonu kalbėjo su atsakingais pareigūnais, vardas yra "Tokia", o pavardė - "Visuomenė":
"Ar policija padarė viską, ką galėjo, jau aiškinasi vidaus reikalų viceministras, buvęs Specialiųjų tyrimų tarnybos vadovas Žimantas Pacevičius. Vis dėlto D. A. Barakauskas pirmiausiai apeliuoja į pačius Lietuvos žmones. „Maždaug kas tris valandas kažkas kažką žudo. Kažkas kažką plėšia. Kažkur įvyksta avarija ir žūsta žmonės. (...) Ta problema eina iš apačios. Tai bando sustabdyti ir policija, ir visos tarnybos, kad šito nebūtų“, - sakė ministras. Tai jau ne pirmas kraupus nužudymas šiais metais, kai auka skambina pagalbos numeriu, tačiau pareigūnų nesulaukia. D. A. Barakauskas, paprašytas pakomentuoti besitęsiančią liūdną statistiką, pirmiausiai kalbėjo apie visuomenės problemas.
„Tai nuolat vyksta. Šeimyniniai konfliktai, nelaimingos meilės. Ir tai vyksta kiekvieną dieną, nes tai yra visuomenė. Kokia yra visuomenė – tokia yra situacija. Nepastatysi prie kiekvieno žmogaus po policininką“, - teigė ministras."
Iš www.delfi.lt/news/daily/crime/panevezio-r-rastas-sudegintas-vw-passat-su-iszagintos-merginos-palaikais-bagazineje-itariamieji-jau-sulaikyti.d?id=62403419

Naglis Puteikis rašė...

Lryto lt žurnalistinis tyrimas patvirtina dalį alfos lt portalo išvadų: 112 žlugdomas ir dėl to, kad VRM ir Sveikatos apsaugos ministerijų politikai, valdininkai nuo pat pradžių vagia šiai sistemai skirtas lėšas:
"Šia istorija besidomėję politikai prisimena, kad centro kūrimui skelbti konkursai buvo laikomi neskaidriais, o dalis už valstybės milijonus įsigytos įrangos buvo visiškai nereikalinga ir dulkėjo sandėliuose. Tai, kad centro kūrimo metu buvo taškomi pinigai ir pripirkta nereikalingos įrangos 2002 m. konstatavo ir Valstybės kontrolė. Vilniuje BPC pradėjo veikti tik 2005 m. Dar po kelių metų BPC padaliniai buvo pradėti kurti ir kituose didžiuosiuose miestuose. Tačiau tuo nesklandumai nesibaigė. Paaiškėjo, kad pertvarkant greitosios medicinos pagalbos dispečerines nupirkta įranga nebuvo suderinta su BPC ir nebuvo naudojama. Trys milijonai litų buvo išmesti kaip į balą. BPC ir greitosios pagalbos dispečerių darbas nėra iki galo suderintas iki šiol."...
"Baigti BPC kūrimą valdžia turėjo praėjusiais metais. Šis projektas Lietuvai turėjo kainuoti ne daugiau kaip 82,4 mln. litų. Tačiau praėjusiais metais Vidaus reikalų ministerijos vadovai apsižiūrėjo, kad BPC vis dar normaliu ritmu neveikia ir paprašė nukelti centro kūrimo pabaigtuvių datą iki 2017 m. Tam buvo paprašyta ir daugiau pinigų – dar 23 mln. litų."...
BPC vadovas Artūras Kedavičius praėjusiais metais apkaltino Sveikatos apsaugos ministeriją, kad ši nevykdo įstatymų ir nepadeda integruoti medikų dispečerinių į BPC. Pasirodo, greitosios pagalbos medikai savo automobiliuose neturėjo skaitmeninio radijo ryšio ir darbe naudojo buitines radijo stoteles lyg taksistai. Todėl BPC negali šiuolaikinėmis priemonėmis keistis informacija su greitosios pagalbos automobiliais."
"Auditoriai nustatė aplaidžių lėšų naudojimo faktų kuriant naujus BPC padalinius. Pavyzdžiui, Klaipėdos padaliniui buvo išnuomotos patalpos ir įrengtos operatorių darbo vietos, nepagrindus darbuotojų poreikio. Buvo naudojama tik trečdalis darbo vietų. Kompiuteriai ir dalis techninės įrangos įsigyti vidutiniškai tris kartus brangiau, nei tai įmanoma padaryti."...
"„Manau, kad pagrindinė problema dėl to, kodėl BPC šiandien neveikia taip, kaip turėtų veikti, yra neskaidrūs ir nepagrįsti pirkimai. Įgyta įranga yra ne ta, kurios reikėjo, o ta, kurią buvo naudinga pirkti. Tai yra tradicinis Lietuvoje pirkimas, susijęs su informacinėmis technologijomis.Skaidrumo nėra. Šiandien reikia atidžiai vertinti visus vykdytus pirkimus. Įstatymo įgyvendinimas negali trukti dešimt metų. Juolab, jei tai turi įtakos žmonių saugumui. Dėl Vidaus reikalų ministerijoje politikų vykdomų neskaidrių pirkimų žūsta žmonės. Su tuo taikstytis toliau negalima“, - įsitikinęs Seimo narys, buvęs Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos vadovas Vitalijus Gailius."
http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/aktualijos/i-bpc-sukisti-76-milijonai-litu-taciau-jo-veikla-apgailetina-201309232209.htm