N.P.: pateikiu Jūsų dėmesiui inžinieriaus ir mokslininko Sigito Kudarausko laišką Seimo pirmininkei dėl prabangių automobilių (apie šio laiško autorių - http://lt.wikipedia.org/wiki/Sigitas_Kudarauskas). Šį laišką su įžanga pateikiu autoriaus sutikimu:
Gerbiamieji,
Prieš savaitę Seimo Pirmininkei išsiunčiau savo samprotavimus apie prabangių automobilių nuomą, kuriuos persiunčiu jūsų dėmesiui.
Neabejodamas, kad Seimo, Vyriausybės narių darbas privalo būti tinkamai atlyginamas, manau, kad galima būtų diskutuoti apie įvairių kitų valstybėje esančių struktūrų nepagrįstus atlyginimus, neribotus pelnus...
Nuoširdžiai,
Sigitas Kudarauskas
2009-10-09
Gerbiama Seimo Pirmininke,
Manau, kad diskusija dėl seimo narių nuomojamų prabangių automobilių galėtų būti vertinama bent dviem papildomais aspektais: gamtosaugos ir saugumo.
Aktuali pasaulinė gamtosaugos problema – automobilių išmetamo anglies dvideginio mažinimas. Jeigu naudojamas tradicinis kuras (benzinas, dyzelinas), tai išmetamo CO2 kiekis proporcingas sunaudojamo kuro kiekiui. Deja, visi prabangūs automobiliai (ypač visureigiai, sportiniai), turintys galingus variklius, didelę masę, neišvengiamai naudoja daugiau kuro – labiau teršia aplinką (apie hibridinių automobilių privalumus ir trūkumus galėtų būti atskira kalba).
Daugelyje Vakarų šalių valstybės lygiu yra skatinamas ekologiškesnių transporto priemonių naudojimas (pvz., ekologiškesni automobiliai atleidžiami nuo įvažiavimo į Londono centrą mokesčio; Belgijoje, Švedijoje, Prancūzijoje taikomos autotransporto mokesčių nuolaidos).
Klausimas (retorinis): ar Lietuvos Seimo nariai, pamėgę prabangius automobilius, galėtų pritarti taršių automobilių naudojimo ribojimui?
Aiškinama, kad prabangūs automobiliai (ypač visureigiai) reikalingi seimo narių saugumui. Tikrai, galingi, masyvūs automobiliai yra saugesni jais važiuojantiems, tačiau saugesni egoistiškai – kitų eismo dalyvių sąskaita. Vadovaujantis tokia saugumo samprata, seimo nariams reikėtų nupirkti po tanką...
Bet kurio važiavimo Lietuvos gatvėmis ar keliais metu tenka stebėti (gerai, jeigu tik stebėti!) grubiai pažeidinėjančius eismo taisykles (viršijančius leistiną greitį, pavojingai manevruojančius) vairuotojus. Daugeliu atvejų tai būna prabangių, galingų mašinų vairuotojai! Be abejo, tokių masyvių automobilių sukeliami incidentai yra žymiai pavojingesni aplinkiniams. Neabejotina, kad seimo nariai laikosi eismo taisyklių (?), todėl šiai pavojingų vairuotojų kategorijai nepriskirtini – jie neturėtų kelti grėsmės kitų saugumui...
Iš tikrųjų baudos už kai kuriuos eismo taisyklių pažeidimus (leistino greičio viršijimą, pavojingą manevravimą ir kt.) turėtų būti diferencijuotos – žymiai didesnės vairuotojams, sukeliantiems didesnį pavojų aplinkiniams (tarp kitko, prieš dvejus metus esu siūlęs Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamentui, policijos Eismo priežiūros tarnybai, kai kuriems tuometinio Seimo nariams taip reglamentuoti baudas). Ir vėl (retorinis) klausimas: ar galingų automobilių mėgėjai galėtų pritarti paminėtai nuostatai?
Nemažai važinėju po Europą. Nei vienoje šalyje neteko pastebėti tokio santykinai didelio visureigių kiekio, kaip Lietuvoje. Akivaizdu, kad vairuoti visureigį yra tapę „prestižo", paikos mados dalyku. Todėl diskutuojant apie Seime sudarytas sąlygas, provokuojančias nuomotis prabangius automobilius, tiktų įvertinti „mados aukų" įgeidžių tenkinimo tikslingumą.
Pagarbiai,
Sigitas Kudarauskas,
prof., habil. dr., Klaipėda
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą